فردحسینی می‌گوید جانبازان و شهدای مسیحی زیادی در راه دفاع از این کیان و آب و خاک تقدیم شده‌اند و این اثر به نوعی ادای دینی به این شهدا و جانبازانی است که با فداکاری و جانفشانی در مسیر حق قرار گرفتند.

«عقل و عشق» با نگاهی جهان شمول به اسلام ساخته شد/ ادای دین به سالار شهیدان

به گزارش قدس آنلاین، فیلم کوتاه «عقل وعشق» به کارگردانی مصطفی فردحسینی و تهیه‌کنندگی محمدجعفر فردحسینی تولید و ساخته شده است. فیلمی که نشانگر عشق و علاقه ادیان دیگر به امام حسین(ع) است. موضوعی که شاید تازه نباشد، اما با نگاهی نو به این امر پرداخته و حالا به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

مصطفی فردحسینی نویسنده و کارگردان این فیلم کوتاه، درباره چرایی پرداختن به این موضوع گفت: «باتوجه به آیه شریفه (وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ) ما به سراغ این سوژه رفتیم که امروزه یکی از بزرگ‌ترین شعائر الهی در عصر حاضر، وجود مبارک و مقدس آقا اباعبدالله الحسین و حضرت ابالفضل العباس علیهما السلام هستند. همچنین این سوژه به نوعی جهان شمول بودن دین مبین اسلام و خود حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را بازنمایی می‌کند، این که حضرت اباعبدالله الحسین معطوف و متعلق به یک گروه و حزب خاصی نیستند و همه ما بارها و بارها شاهد وسعت برکات و الطاف این حضرات بر همه افراد و گروه‌ها از ادیان مختلف و حتی مسیحیان بوده‌ایم.»

او همچنین درباره مهم‌ترین عامل برای پرداختن به این موضوع نیز توضیح داد: این اثر در واقع ادای دینی بود به خود حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به نوعی یک کار دلی و احساسی بود با این هدف که در سطح بین‌المللی و گسترده نمایش داده شود. یعنی هم از نظر محتوایی جهان شمول و بین‌المللی و با دید گسترده ساخته شده است و هم از نظر بحث اکران، پخش و نمایش به صورت گسترده در معرض دید عموم مخاطبان قرار بگیرد. از سوی دیگر بحث واقعه عاشورا خود یک بحثی عظیم، مهم و تاریخی و مذهبی است که با شروع ایام اربعین به بالاترین درجه اهمیت و توجه جهانیان می‌رسد و ما هم هدفمان از این سوژه خصوصا در این ایام همین موضوع بود که از دید و نگاه خودمان گوشه‌ای از معجزات و کرامات اهل بیت را به تصویر در بیاوریم.

«عقل و عشق» با نگاهی جهان شمول به اسلام ساخته شد/ ادای دین به سالار شهیدان

فردحسینی در ادامه به مدت زمان تولید اثر اشاره کرد و افزود: «از زمانی که این ایده برای اولین بار به صورت جدی با سرمایه‌گذار مطرح شد و تصمیم جدی برای ساخت آن گرفته شد تا زمان پایان کار و تدوین و بقیه مسائل به طور حدودی یک سال زمان برد. ما در این کار سعی داشتیم موضوعیت محتوایی خود را همان‌طور که عرض کردم جهان شمول و گسترده پیش ببریم از همین حیث در حین داستان و در خلال بیماری شخصیت اصلی داستان به بحث جانبازان دفاع مقدس هم اشاره کردیم که این بحث دفاع مقدس خود در راستا و ادامه همان واقعه عاشورا و جنگ حق علیه باطل می‌تواند باشد. نکته حائز اهمیت این است که ما جانبازان و شهدای مسیحی زیادی در راه دفاع از این کیان و آب و خاک تقدیم کرده‌ایم و این اثر به نوعی ادای دینی به این شهدا و جانبازانی است که با فداکاری و جانفشانی در  مسیر حق قرار گرفته و آزادگی عقیده خود را به نمایش گذاشتند.

این کارگردان درباره چرایی رایگان نمایش دادن فیلم نیز اظهار کرد: علت این که در جشنواره‌ها و دیگر پلتفرم‌ها فیلم را  اکران نکردیم متاسفانه بر می‌گردد به عدم همکاری، حمایت و برخی بهانه‌جویی‌هایی که می‌شد. بنابراین ما ترجیح دادیم این کار را به صورت رایگان منتشر کنیم تا از نظر بازه زمانی، زمان را از دست ندهیم چرا که متناسب با همین ایام ماه صفر و اربعین است و ما از نظر زمان در مضیقه بودیم. در نهایت این اتفاق را به فال نیک گرفتیم و فیلم را نذر فرهنگی امام حسین علیه السلام کردیم.

فردحسینی در پایان نیز گفت: ما سعی کردیم به صورت خلاصه یک محتوایی درباره کلیت دین مبین اسلام و تلفیق آن با ارزش‌های دفاع مقدس خودمان ارائه دهیم. ارزش‌های دینی در واقع همان تاریخ سرخ عاشورا و محتوای انتظارآینده سبز و ظهور حضرت حجت علیه‌السلام و آمادگی جهانیان برای ظهور حضرت و دل‌های پاک و آماده‌ای است که در این مسیر هم قدم این موضوع خواهند شد، انشاالله.

گفتنی است، مژگان ترانه، مجید قربانی، دکتر رضا خانی‌پور، ملیحه فردحسینی، علیرضا صمدی، حجت الاسلام و المسلمین حسین اسدالله‌زاده، امین صمدی و محیا خانی‌پور در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

علاقمندان می‌توانند از طریق لینک فوق"https://drive.google.com/file/d/1MQlqUmV8oKRzu-4kwc7Qrd6OY-DOUAE8/view?usp=sharing"  به تماشای این اثر بنشینند.

دیگر عوامل فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: مصطفی فردحسینی، مشاور کارگردان و ناظر کیفی: حمیدرضا صفار، مدیر تولید: محمد خوشابی، مدیر فیلم برداری :محمد رضا اصغری، مدیرصدا برداری: عرفان رضایی، طراح گریم: علی ملک، طراح صحنه و لباس: طیبه توسلی نوروزی، سرمایه گذار و تهیه‌کننده : محمد جعفر فردحسینی.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.